Grafisk tekstur

Posted · Add Comment

En ny verden af 2D tekstur åbner sig

Tekstur er en ‘biggie’ for mig. Det er noget jeg altid har været fascineret af, noget som har været kendetegnende for mit arbejde. Hvordan en mat flade spille sammen med en blank, og hvad der sker når samme overflade er hvid eller sort. Overfladeteksturen kan være det der gør at et objekt ser færdigt ud, så i min verden er det noget af det vigtigste når man arbejder med udtryk, form og design.

Men tekstur har altid været en 3D ting, noget jeg kunne tage og føle på, noget jeg kunne lægge på overfladen, finishen. I grafisk design er det 2D, så her er det en helt ny verden der åbner sig.

Heldigvis er det noget af det første vi giver os i kast med på grundforløbet.

Vi skal arbejde både analogt ( i hånden), fotografisk og digitalt med det, og den første opgave går ud på at designe et ‘a’ som så skal tekstureres.

Her er mine første spæde tekstureringer.

sugara

Analogt ‘A’ – sukker på blankt plast. Jeg elsker når teksturen er subtil, når det er materialer af samme farve, men med forskellig overflade der kan skabe kontrast.

layaersa

Fotografisk ‘A’ – træer og en punkteret termorude. Tekstur skal være sådan at man har lyst til at røre ved det og se hvad der sker når man lige kradser lidt. Det har jeg lidt lyst til her.

Print

Digitalt ‘A’ – bobler der former et. Loven om nærhed – elementer der er anbragt tæt på hinanden, opfattes som hørende sammen – har været udgangspunktet her.

papera

Papir ‘A’ – foldet i papir. Bare fordi den ene idé inspirerede den næste.

 

Jeg har helt sikkert kun lige kradset overfladen indenfor teksturering, der ligger så meget mere og venter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *